Daňové, účetní a další novinky pro rok 2025

Daňové, účetní a další novinky pro rok 2025

V prvé řadě bychom vám rádi popřáli mnoho úspěchů do roku 2025. V souladu s heslem „štěstí přeje připraveným“, bychom vám zde shrnuli nejdůležitější změny v daňové oblasti, které nabývají účinnosti od roku 2025. A současně se vrátili i k některým dalším důležitým změnám, které byly přijaty dříve a nabyly účinnosti již v průběhu roku 2024.

I. Novinky v daních z příjmů a v navazujících oblastech

1. Změny u dohod o provedení práce

Jak jsme vás již dříve informovali, v rámci tzv. konsolidačního balíčku přijímaného v průběhu roku 2023 byla schválena úprava, jejímž cílem mělo být zpřísnění v oblasti odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění u dohod o provedení práce. Plánovaná účinnost měla být nejprve od 1. července 2024, přičemž následně došlo k jejímu posunu až na 1. ledna 2025. Nakonec byla veškerá zvažovaná zpřísnění zrušena a posuzování toho, zda z dohody o provedení práce bude pojistné odváděno, bude i v roce 2025 stejné jako doposud, a to se dvěma výjimkami:

  • zvyšuje se částka měsíčního příjmu zaměstnance, od které dohoda o provedení práce podléhá pojistnému. Doposud tato částka činila 10 000 Kč, přičemž od 1. ledna 2025 se bude počítat jako 25 % průměrné mzdy zaokrouhlené na pětisetkoruny směrem dolů. Pro rok 2025 tak bude činit 11 500 Kč měsíčně,
  • mění se posuzování mezní hranice – doposud platilo, že pokud výdělek zaměstnance činil přesně 10 000 Kč měsíčně, dohoda o provedení práce pojistnému nepodléhala. Nově bude platit, že pokud si zaměstnanec na DPP vydělá přesně 11 500 Kč měsíčně, pojistné již bude odváděno. Jinými slovy, aby dohoda o provedení práce byla v roce 2025 bez pojistného, měsíční „započitatelný příjem“ zaměstnance může činit maximálně 11 499 Kč.

2. Úpravy a doplnění konsolidačního balíčku zejména v oblasti zaměstnaneckých benefitů

Loňský konsolidační balíček přinesl celou řadu změn, mimo jiné v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Připomínáme, že od roku 2024 se zpřísnilo posuzování poskytovaného stravného, tzv. volnočasových benefitů atp. V průběhu roku 2024 byly v legislativním procesu schvalovány některé úpravy, které (vesměs ve prospěch daňových poplatníků) změny způsobené konsolidačním balíčkem zmírnily. Jedná se například o tyto oblasti:

  • poskytování stravování bývalým zaměstnancům ve starobním důchodu a invalidním důchodu pro invaliditu 3. stupně: podle nové koncepce se od roku 2024 stravování poskytované zaměstnancům (do určitého limitu) osvobozuje od daně z příjmů fyzických osob mj. za podmínky, že zaměstnanec odpracuje v dané směně alespoň 3 hodiny. Tato právní úprava fakticky zkomplikovala poskytování stravování bývalým zaměstnancům (starobním a invalidním důchodcům), kteří minimální odpracovanou dobu logicky nesplňují. Proto byla se zpětnou účinností (tj. i pro rok 2024) přijala novela, podle které je stravování poskytované starobním a invalidním důchodcům (pro invaliditu 3. stupně), kteří do důchodu odešli od daného zaměstnavatele, osvobozeno od daně z příjmů i nadále (samozřejmě při splnění ostatních podmínek – zejména jeho maximální výše),
  • došlo ke zvýšení limitu u některých tzv. volnočasových benefitů: konsolidační balíček významně zasáhl do poskytování tzv. volnočasových benefitů (to je nepeněžních plnění na různé účely – například v podobě příspěvků na sportovní a kulturní akce, použití vzdělávacích nebo rekreačních zařízení, použití zařízení péče o děti předškolního věku, pořízení zboží nebo některých služeb zdravotnického charakteru atp.) tím, že od roku 2024 limituje osvobození těchto plnění od daně z příjmů fyzických osob částkou ve výši jedné poloviny průměrné mzdy (pro rok 2024 činila tato částka cca 22 tis. Kč). S účinností od roku 2025 byla nově schválena úprava, která zvýhodňuje tzv. zdravotnické benefity, tj. nepeněžní plnění ve formě příspěvků na pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného aj. charakteru od zdravotnických zařízení nebo pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis. Příkladem může být poskytování tzv. prémiové lékařské péče. U této skupiny benefitů bude platit, že budou od daně osvobozeny až do výše (celé) průměrné mzdy, pro rok 2025 tedy do částky 46 557 Kč. U ostatních volnočasových benefitů bude pro jejich osvobození i nadále používán limit ve výši jedné poloviny průměrné mzdy, tj. pro rok 2025 částky 23 278,50 Kč.

3. Produkty spoření na stáří a pojištění dlouhodobé péče

Připomínáme, že od roku 2024 je možné daňově uplatňovat kromě soukromého životního pojištění a penzijního připojištění i dva nové produkty – dlouhodobý investiční produkt a pojištění dlouhodobé péče. Tyto produkty mají daňovou výhodu jak na straně daného poplatníka, který si může odečíst příslušné platby (příspěvky) od svého základu daně, tak na straně zaměstnavatele, který přispívá na dané produkty svým zaměstnancům. Od roku 2024 je současně zpřísněna podmínka minimální doby trvání nově uzavřené smlouvy na 120 měsíců, tj. 10 let. V legislativním procesu je nyní dokončováno přijetí novely (výhodné pro poplatníky), podle které do minimální doby trvání nového produktu bude započítána doba trvání původního produktu stejného druhu, který je novou smlouvou nahrazen (například sjednání nové smlouvy o doplňkovém penzijním spoření, která nahrazuje původní smlouvu o penzijním připojištění).

4. Prodloužení daňové podpory pomoci Ukrajině a prodloužení zvýšeného limitu pro uplatňování darů

V Parlamentu je dokončován legislativní proces, který na roky 2024 až 2026 prodlouží účinnost zákona č. 128/2022 Sb., na základě, kterého je mimo jiné možné daňově uplatňovat dary na pomoc Ukrajině. Součástí tohoto zákona je i zvýšený limit pro uplatňování darů odčitatelných od základu daně (nejen těch, které souvisejí s válkou na Ukrajině) ve výši 30 % ze základu daně. Fyzické i právnické osoby tedy budou moci využít tento limit i pro další tři roky.

5. Osvobození od daně z příjmů fyzických osob u příjmů z prodeje kryptoaktiv

V současné době je dokončován legislativní proces u novely zákona o daních z příjmů, která s účinností od roku 2025 zavede pravidlo, že příjmy z prodeje kryptoaktiv (tj. zejména kryptoměn) budou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob za obdobných podmínek, jako je tomu u cenných papírů. Zjednodušeně vyjádřeno se tedy bude na kryptoaktiva, která nejsou součástí obchodního majetku poplatníka, aplikovat tzv. časový test v délce 3 let (tj. budou-li kryptoaktiva prodána po třech letech od nabytí, bude se jednat o příjem osvobozený od daně – až na výjimku viz dále). Současně bude platit, že prodá-li poplatník kryptoaktiva do 3 let od jejich nabytí za částku do 100 tis. Kč za kalendářní rok, bude se také jednat o osvobozený příjem. Jedná se o zásadní změnu oproti současnému stavu, kdy jsou příjmy z prodeje kryptoaktiv zdaňovány.

Současně platí, že i u kryptoaktiv bude pro osvobození příjmů aplikován limit ve výši 40 mil. Kč za zdaňovací období jako u cenných papírů a podílů (viz další bod). Přesáhnou-li tedy roční příjmy poplatníka za prodej kryptoaktiv, cenných papírů a podílů částku 40 mil. Kč, budou příjmy osvobozeny od daně jen do této částky.

6. Limitace osvobození od daně z příjmů fyzických osob u příjmů z prodeje podílů a cenných papírů

Připomínáme, že zásadní novinkou od roku 2025 je limitace osvobození příjmů z úplatného převodu (prodeje) podílu v obchodní korporaci nebo cenného papíru. Takové příjmy budou (při splnění standardních tzv. časových testů) osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob jen do částky 40 mil. Kč ve zdaňovacím období. Znamená to tedy, že pokud poplatník obdrží od 1. ledna 2025 příjmy z prodeje podílu (například v s.r.o.) nebo cenného papíru (nebo i příjmy z prodeje kryptoaktiv – viz předchozí bod) vyšší než 40 mil. Kč v daném kalendářním roce, budou příjmy přesahující tuto hranici zdaňovány. Jako výdaj bude ale možné uplatnit – jako doposud – standardní nabývací cenu podílu nebo cenného papíru (resp. její část), resp. alternativně bude možné uplatnit tržní hodnotu těchto aktiv k 31. prosinci 2024. Pro účely budoucího prodeje Vám tedy doporučujeme vyhotovit znalecký posudek na ocenění Vašeho podílu nebo cenného papíru. V případě zájmu se na nás obraťte.

7. Novinky v nemocenském pojištění

Od roku 2025 dochází k digitalizaci zbylých dávek nemocenského pojištění, zejména ošetřovného a peněžité pomoci v mateřství. Zaměstnanci tak nebudou zaměstnavateli předkládat „papírové“ doklady jako doposud.

Mění se také to, že nárok na ošetřovné budou mít i osoby samostatně výdělečně činné a zaměstnanci pracující na dohodu o provedení práce (obojí při splnění podmínek).

8. Další změny u pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti

V oblasti pojistného na sociální zabezpečení dochází k těmto dvěma důležitým změnám:

  • v souvislosti s tzv. důchodovou reformou se od roku 2025 zavádí sleva na pojistném pro pracující starobní důchodce. Tito důchodci, ať již zaměstnanci nebo osoby samostatně výdělečně činné, budou mít právo uplatňovat slevu na pojistném na důchodové pojištění ve výši 6,5 p.b. (tj. u zaměstnanců ve výši 100 % jejich sazby na důchodové pojištění). Bude-li starobní důchodce slevu uplatňovat, dojde tak ke zvýšení jeho čistého příjmu. Doporučujeme dotčené zaměstnance o této skutečnosti informovat, aby mohli slevu včas uplatnit,
  • začínající osoby samostatně výdělečně činné nově nebudou muset ve dvou kalendářních letech počínaje zahájením své činnosti platit měsíční zálohy na pojistné na důchodové pojištění. Jedná se o opatření pouze v „platební rovině“, jinými slovy sice nebudou mít povinnost hradit zálohy, ale o to vyšší budou mít doplatek na pojistném. Doplňujeme také, že možnost nehradit zálohy se netýká pojistného na veřejné zdravotní pojištění.

9. Příprava projektu jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů

Nad rámec přijatých změn si vás dovolujeme informovat o přípravě nového projektu jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů. Smyslem tohoto projektu je zjednodušit administrativní povinnosti zaměstnavatelů tím, že stávajících 25 různých pravidelných měsíčních hlášení bude nahrazeno jedním podáním. V současné době se připravuje legislativní návrh, po jehož schválení by měl být od 1. července 2025 spuštěn zkušební provoz a od 1. ledna 2026 by byl projekt zahájen povinně pro všechny zaměstnavatele.

10. Změna ve způsobu daňového odepisování fotovoltaických elektráren

V roce 2025 dochází ke změně ve způsobu daňového odepisování fotovoltaických elektráren. V době přípravy tohoto News není daná úprava stále schválena se všemi pozměňovacími návrhy. Nicméně se

očekává, že dosud aplikovaný časový odpis po 240 měsíců, nebude možné použít na elektrárny zařazené v roce 2025. Pro majetky zařazené v roce 2025 bude třeba dané zařízení zařadit do odpisové skupiny dle přílohy č. 1 k Zákonu o dani z příjmů a odepisovat dle pravidel pro dané odpisové skupiny. Současně se očekává možnost volby pro majetky zařazené po 1. červenci 2024, kde bude možné zvolit buď stávající časový odpis, či odpis dle příslušné odpisové skupiny.

Budeme vás dále informovat v případě vývoje legislativního procesu v této oblasti.

II. Novinky v oblasti daně z přidané hodnoty

Dnem 1. ledna 2025 (v některých bodech i později) nabývá účinnosti rozsáhlá novela zákona o dani z přidané hodnoty. Tato novela byla přijímána jednak z důvodu povinné transpozice evropských směrnic a jednak z důvodu promítnutí stávající rozhodovací praxe jak Soudního dvora Evropské unie, tak Nejvyššího správního soudu. Novela má 460 změnových bodů a 32 přechodných ustanovení.

Mezi hlavní body, které novela mění, patří následující:

1. Nová pravidla pro počítání obratu v tuzemsku a plátcovství DPH

V současné době platí, že osoby povinné k dani (zjednodušeně podnikatelé) se nemusejí stát plátcem DPH za předpokladu, že jejich obrat v tuzemsku za jakékoliv období bezprostředně předcházejících 12 kalendářních měsíců nepřekročí částku 2 mil. Kč. Nyní se tak vždy vyhodnocuje „klouzavé“ období 12 měsíců a pokud podnikatel hranici obratu 2 mil. Kč překročí, stává se plátcem DPH od prvního dne druhého měsíce následujícího po překročení obratu.

Od roku 2025 se bude limit obratu v tuzemsku vyhodnocovat za kalendářní rok. Bude platit, že pokud osoba povinná k dani za daný kalendářní rok limit obratu ve výši 2 mil. Kč (kumulovaně) překročí, stane se (až na výjimky – viz dále) plátcem DPH nově až od 1. ledna následujícího kalendářního roku.

Novinkou je ale zavedení ještě druhého limitu, a to ve výši 2 536 500 Kč (tj. ekvivalent částky 100 tis. eur, která souvisí s režimem pro malé podniky – viz dále). Bude platit, že pokud podnikatel se svým obratem překročí tuto částku, plátcem DPH se stane „ihned“, tj. druhým dnem po překročení obratu. Zejména v těchto případech bude tedy zapotřebí vyhodnocovat obrat podnikatele průběžně, nikoliv například až po skončení měsíce.

Pravidla pro vznik plátcovství DPH ze zákona z důvodu překročení obratu se komplexně přepracovávají a je nutné jim věnovat náležitou pozornost.

2. Implementace režimu pro malé podniky

Od roku 2025 bude na celém území Evropské unie platit tzv. přeshraniční režim pro malé podniky. Jeho podstatou je, že osoby povinné k dani (typicky neplátci DPH) budou moci využít status neplátce i v jiném členském státě Evropské unie. Jedná se o režim dobrovolný, jehož využití bude podmíněno registrací u tuzemské daňové správy. Podnikatel si bude moci vybrat, pro jaký členský stát režim použije. Podmínkou pro využití režimu pro malé podniky bude, že obrat za celou Evropskou unii nepřesáhne 100 tis. eur. Pokud podnikatel tento režim využije a poskytne zdanitelné plnění s místem plnění v jiném členském státě například občanovi z tohoto státu, nestane se v daném členském státě plátcem DPH.

3. Zavedení povinnosti odběratele vracet odpočet DPH u některých neuhrazených faktur

S účinností od roku 2025 je zavedeno pravidlo týkající se faktur, které budou delší dobu po splatnosti. Odběratel (příjemce zdanitelného plnění), který si z dané faktury uplatnil nárok na odpočet DPH a fakturu neuhradil do konce šestého kalendářního měsíce následujícího po datu splatnosti, bude muset „vrátit“ (slovy zákona opravit) uplatněný odpočet DPH. Platí současně, že jakmile odběratel tuto fakturu následně dodavateli uhradí, odpočet bude moci ve zdaňovacím období, kdy došlo k úhradě, „douplatnit“. Pro dodavatele možnost automatického vrácení zaplacené DPH z neuhrazené faktury nevzniká, tomu bude toto umožněno jen v některých případech a při splnění podmínek (viz další bod).

4. Rozšíření možnosti opravit základ daně u nedobytných pohledávek

Dodavateli, který má tzv. nedobytnou pohledávku, umožňuje již stávající zákon o DPH (při splnění podmínek) vystavit tzv. opravný daňový doklad (dobropis) a fakticky tak „požádat“ o vrácení v minulosti odvedené daně z přidané hodnoty. Stávající pravidla se však týkají jen některých pohledávek, zejména těch, které jsou zahrnuty do insolvenčního nebo exekučního řízení. Nová právní úprava možnost opravit základ daně u nedobytných pohledávek rozšiřuje. Nově například nebude nutné se do určitých typů řízení (při splnění dalších podmínek) přihlásit.

Současně bude nově možné opravit základ daně i u drobných nedobytných pohledávek, aniž by byly vymáhány v některém ze soudních aj. řízení. Podmínky však budou velmi přísné – bude možné opravit základ daně pouze u pohledávek, které budou déle než 6 měsíců po splatnosti, a to za předpokladu, že daná pohledávka bude:

a) do výše 10 tis. Kč včetně DPH a

b) bude nejméně dvakrát písemně vymáhána.

Postup pro opravu základu daně u těchto pohledávek bude možné navíc uplatnit jen do souhrnného limitu ve výši 20 tis. Kč za kalendářní rok vůči jednomu dlužníkovi.

5. Rozšíření možnosti opravit základ daně i u bývalých plátců DPH a související povinnost opravit odpočet DPH

Koncepční novinkou nové úpravy je skutečnost, že opravit základ daně (zjednodušeně vystavit dobropis) budou moci při splnění zákonných podmínek i „bývalí“ plátci DPH. Tj. například za situace, kdy odběratel v době, kdy byl plátcem DPH, uskutečnil zdanitelné plnění, odvedl daň z přidané hodnoty státu, přestal být plátcem DPH a po této době poskytl odběrateli slevu z ceny. Doposud nebylo možné podle zákona o DPH základ daně opravit, nově to možné bude.

Analogická úprava se bude týkat bývalých plátců DPH – odběratelů, kterým bude v době, kdy již plátci DPH nejsou, poskytnuta sleva. Tyto osoby budou muset opravit odpočet daně a související daň odvést státu.

6. Změna lhůty pro uplatnění nároku na odpočet daně

Doposud platí, že odběratel si může uplatnit nárok na odpočet daně ve lhůtě tří let, a to od prvního dne následujícího zdaňovacího období, ve kterém vznikl nárok na odpočet. Lhůta se mění, a to následovně:

a) lhůta se zkracuje ze tří let na dva roky a

b) lhůta se bude jinak počítat – nárok na odpočet DPH tak bude možné uplatnit do konce druhého kalendářního roku bezprostředně následujícího po kalendářním roce, ve kterém nárok na odpočet DPH vznikl.

U některých případů (například plnění s datem uskutečnění v lednu) bude lhůta podobná, v jiných případech (například plnění s datem uskutečnění v prosinci) bude lhůta podstatně kratší.

7. Nová pravidla týkající se nemovitých věcí

S účinností od 1. července 2025 se mění právní úprava:

a) uplatňování sazeb daně z přidané hodnoty týkající se staveb a

b) osvobození od daně z přidané hodnoty u dodání (zejména prodeje) pozemků, dalších nemovitých věcí a jejich nájmu.

U uplatňování sazeb daně z přidané hodnoty týkající se staveb (například při dodání stavebních nebo montážních prací na dokončené či nedokončené stavbě nebo při uplatňování příslušné sazby DPH u dodání nemovité věci) nedochází k významnějším změnám (až na drobné výjimky). Novinkou v tomto ohledu však je, že stavby se budou posuzovat podle jejich zápisu v katastru nemovitostí, resp. v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí. Podstatné změny však nastanou u osvobození při dodání pozemků a dalších (vybraných) nemovitých věcí.

S účinností od 1. července 2025 dojde ke zúžení definice tzv. stavebního pozemku, jehož převod se zdaňuje (neboť není od daně osvobozen). Podle současných pravidel se za stavební pozemek považuje jakýkoliv pozemek, na kterém je možné „teoreticky“ stavět, nově jím nebude takový pozemek, pokud je zřejmé, že na pozemek (na kterém sice lze podle územně plánovací dokumentace umístit stavbu pevně spojenou se zemí) nelze stavbu umístit nebo je to vysoce nepravděpodobné. Důsledkem této změny bude skutečnost, že méně takových pozemků bude zatíženo daní z přidané hodnoty při jejich prodeji.

V oblasti dodání vybrané nemovité věci dojde také k rozšíření osvobození od DPH, neboť oproti současnému stavu, kdy se (i opakovaný) prodej zdaňuje v pětileté lhůtě (zjednodušeně od vydání prvního kolaudačního rozhodnutí), se bude zdaňovat jen:

a) první dodání dokončené nemovité věci, a to navíc:

b) uskutečněný ve dvouleté lhůtě, přesněji vyjádřeno uskutečněný do konce dvacátého třetího kalendářního měsíce bezprostředně následujícího po dokončení nemovité věci, resp. její podstatné změně.

8. Nová pravidla pro stanovení základu daně

V oblasti stanovení základu daně dochází k několika dílčím změnám. Mezi nejdůležitější z nich patří novinka, že v případě dodání nemovité věci zaměstnanci nebo osobě jemu blízké bude základem daně cena obvyklá.

9. Změna pravidel pro vymezení místa plnění u některých služeb

Pravidla týkající se DPH vymezují, kde je u daného plnění tzv. místo plnění. Z pohledu českých plátců DPH je to důležité z toho důvodu, že předmětem daně z přidané hodnoty jsou v České republice ta plnění, která mají místo svého plnění v tuzemsku.

V oblasti místa plnění dochází zejména k těmto změnám:

a) modifikuje se místo plnění u služeb v oblasti kultury, umění, sportu, vzdělávání, zábavy a podobně. Doposud platilo, že místem plnění bylo místo, kde se tato akce skutečně koná (a podléhala tak dani z přidané hodnoty podle pravidel daného státu). Novinkou je, že bude-li účast zákazníka virtuální (tj. bude se jednat o „streamované“ akce), místem plnění bude místo příjemce takové služby – daň z přidané hodnoty se tak bude vybírat podle pravidel z jeho státu,

b) u některých služeb, které jsou poskytovány osobě nepovinné k dani (zejména občanům) ze třetích zemí (mimo Evropskou unii) nyní platí, že místem plnění je tato třetí země. Týká se to například služeb právních, poradenských, účetních, inženýrských, bankovních či finančních nebo nájmu movitého hmotného majetku (s výjimkou dopravních prostředků). Znamená to tedy, že pokud je zákazníkem například občan ze třetí země, poskytování takových služeb není předmětem DPH v České republice. Nově bude platit, že dojde-li ke skutečnému užití nebo spotřebě takové služby v České republice, bude místem plnění tuzemsko a uplatní se tak „česká“ pravidla daně z přidané hodnoty.

10. Zúžení osvobození od DPH u některých finančních služeb

S účinností od 1. ledna 2025 a následně od 1. ledna 2026 dochází ke zúžení finančních služeb, které jsou osvobozeny od daně z přidané hodnoty. Jedná se například o obhospodařování majetku zákazníka, pokud je součástí majetku investiční nástroj (v prvním případě) nebo obstarávání inkasa, vybírání rozhlasových nebo televizních poplatků a výplata dávek důchodového pojištění nebo vybírání opakujících se plateb obyvatelstva (ve druhém případě).

III. Novinky v oblasti účetnictví

Připomínáme, že s účinností od roku 2024 došlo k novele zákona o účetnictví, na základě, které je mimo jiné možné vést účetnictví v eurech, amerických dolarech nebo britských librách, a to za předpokladu, že jedna z těchto měn je pro danou účetní jednotku tzv. funkční měnou (tj. měnou primárního ekonomického prostředí, ve kterém účetní jednotka působí). Došlo také ke změně definice ročního úhrnu čistého obratu, tj. veličiny, která se za rok 2024 bude vykazovat jako součást účetní závěrky.

V současné době probíhá v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schvalování novely zákona o účetnictví, na základě, které dojde (v návaznosti na změnu evropské směrnice) ke zvýšení finančních kritérií používaných pro kategorizaci účetních jednotek o cca 23 %. Tato změna bude podle přechodných ustanovení účinná již za rok 2024, bude tedy důležitá pro vyhodnocení kategorie účetní jednotky pro rok 2025. Novela zákona o účetnictví současně implementuje další fáze tzv. ESG reportingu, tj. povinného vyhotovování zpráv o udržitelnosti. Uvedené změny jsou projednávány paralelně s novelou zákona o dorovnávacích daních (tzv. Pilíř 2). Připomínáme, že zákon o dorovnávacích daních byl přijat od roku 2024 jako součást „celosvětového“ projektu zdaňování velkých nadnárodních korporací. Tyto skupiny mají být zdaňovány minimálně v úrovni 15 % jejich účetního zisku. V případě, že společnost je poplatníkem dorovnávací daně, je třeba tuto informaci sdělit v příloze ke své účetní závěrce.

Vedle novelizací stávajícího zákona o účetnictví probíhá také proces přípravy nové účetní legislativy. Oproti původním předpokladům došlo u tohoto projektu ke zpoždění, přičemž účinnost nových účetních předpisů se nepředpokládá dříve než od roku 2026, spíše až nejdříve od roku 2027.

IV. Další novinky

Tak jako je tomu každý rok, dochází s účinností od roku 2025 k řadě parametrických změn, například ke zvýšení minimální mzdy (nově bude činit 20 800 Kč měsíčně), ke zvýšení průměrné mzdy a z ní vyplývajících parametrů (například minimálních záloh OSVČ na pojistné, limit pro osvobození od daně u některých zaměstnaneckých benefitů), ke změnám v tuzemských i zahraničních cestovních náhradách (z těchto náhrad se odvozuje například i maximální částka osvobozeného stravné

poskytovaného zaměstnancům, která pro rok 2025 bude činit 123,90 Kč za jednu směnu) a ke zvýšení částky paušální náhrady nákladů při home office (pro rok 2025 bude činit 4,80 Kč za hodinu).

Jak je z přehledu patrné, rozsah i složitost detailních změn jsou významné.

V případě Vašeho zájmu se tak obraťte na naše zaměstnance, kteří Vám dopad změn na Vaši činnost pomohou konkrétně specifikovat.